Usein Kysytyt Kysymykset

Mitä eroa on hieronnalla ja urheiluhieronnalla?

Hieronta voidaan jakaa moniin eri kategorioihin. Kaikki eri kategoriat kuitenkin perustuvat klassisen hieronnan otteisiin ja niiden muunnelmiin. Hieronnassa käytetään erilaisia otteita, kuten esim. sivelyä ja hankausta. Urheiluhieronta on klassista hierontaa, jossa käytetään perusotteiden lisäksi tarkempia otteita esimerkiksi lihasten lähtö- ja kiinnittymisalueiden tai arpikudoksen hoitoon. Urheiluhieronnassa hieroja saattaa myös venyttää lihaksia tai lievittää kipua esim. triggerpistehieronnalla. Urheiluhieronnassa hoidetaan useimmiten jotain tiettyä ongelmaa, kuten päänsärky, kipu, kireys, puutuminen tms., kun taas hieronnassa keskitytään enemmän pelkkään rentoutumiseen.

Usein ajatellaan, että urheiluhieronnassa painetaan kovempaa kuin hieronnassa, mikä ei pidä paikkaansa. Hoidon voimakkuus säädetään aina asiakkaan toiveiden mukaisesti. Meillä SUHK:ssa saat juuri sellaista hoitoa mitä haluat ja tarvitset!

Voiko tulla urheiluhierontaan vaikka ei ole urheilija?

Urheiluhierontaan tullessa hoidetaan useimmiten, jotain olemassa olevaa ongelmaa. Iällä tai urheilutaustalla ei ole merkitystä. Urheiluhieronta sopii kaikille.

Koska valitsen kipuaseman?

SUHK Kipuasema on konsepti, joka helpottaa ihmisten ajanvarausta. Kipu voi olla hyvin moninaista ja johtua monista asioista. Kipu voi olla akuuttia tai kroonista, vamman seurauksena tai ns. ylirasitusvaiva, särkevää, pistävää, kovaa, lievää. Se voi tulla mm. polveen lenkillä, selkään pidempään istuessa tai aamuisin niskaan. Kipu voi tulla äkillisesti tai pahentua pikkuhiljaa. Sinulla voi olla leposärkyä tai kipu voi olla vain jossain tietyssä liikkeessä tms. SUHK Kipuasemalla Sinun ei tarvitse tietää miksi sinulla on kipua tai mistä se on tullut. SUHK Kipuaseman ammattilaisilla on laaja tietämys kunkin kehon osa-alueen toiminnasta ja kivusta. Sinun tarvitsee vain tietää mihin kehonosaan sattuu, valita se kipuasema.fi sivulta, jonka jälkeen valitset sinulle sopivan tekijän, toimipaikan tai ajan.

Miksi henkilötunnusta kysytään käynnin yhteydessä?

Kaikilta asiakkailtamme kysytään henkilötunnus käynnin yhteydessä, jotta voimme päivittää SUHKin potilastietojärjestelmään lain vaatimat tiedot. SUHKin hierojat, fysioterapeutit ja osteopaatit ovat Valviran hyväksymiä terveydenhuollon ammattihenkilöitä, joita koskee Sosiaali- ja terveysministeriön asetus potilasasiakirjoista (Finlex 298/2009, 10 §) ja siihen liittyvistä kirjausvelvollisuuksista samaan tapaan kuin esimerkiksi sairaanhoitajia tai lääkäreitä.

Kaikkien terveydenhuollon sähköistä potilastietojärjestelmää käyttävien on siirrettävä kirjaukset asiakkaiden nähtäville Omakantaan. Tämä koskee SUHKin lisäksi kaikkia muitakin alan toimijoita. Kirjausten vieminen Omakantaan edellyttää asiakkaan yksilöimistä henkilötunnuksen avulla. Tietojen antaminen on luottamuksellista, niitä säilytetään lain määräämällä tavalla eikä tietoja luovuteta eteenpäin. Henkilön yksilöinti henkilötunnuksen avulla lisää potilasturvallisuutta ja hoidon sujuvuutta.

Mikä on kantamaksu ja miksi se peritään uusilta asiakkailta?

Uusien asiakkaiden vieminen Kanta-järjestelmään aiheuttaa SUHKille kustannuksia. Siksi perimme uusilta asiakkailta 3 euron kertaluonteisen kantamaksun kustannusten kattamiseksi. Myös henkilötunnus kysytään ensimmäisen käynnin yhteydessä.

Terveydenhuollon kirjausvelvoite ei koske liikuntapalveluita eikä näin ollen kantamaksua peritä liikuntapalveluiden osalta. Henkilötunnusta ei myöskään kysytä liikuntapalveluihin osallistuvilta asiakkailtamme.

Mitkä maksutavat teillä käy paikan päällä?

Paikan päällä voit maksaa käteiselle sekä kaikilla yleisimmillä korttimaksuilla (pl. American Express). Lisäksi hierontapalveluita voi maksaa Edenredin, Smartumin ja ePassin hyvinvointi- ja hierontaeduilla. ePassin hyvinvointiedulla ja Smartumin sekä Edenredin terveysedulla voi maksaa myös fysioterapia ja osteopatia käyntejä. Työnantajasi tietää mitä palveluita työsuhde-etusi sisällyttää.

Smartumilla on uusi Hyvinvointi sekä Hieronta & Terveys -lahjakortti, joka myös toimii maksuvälineenä paikan päällä ja verkkokaupassa maksettaessa. Lahjakorttimme käy maksuna kaikille ammattilaisille niihin nimetyn palvelun tai summan mukaisesti. Voit maksaa toimipisteessa myös useampaa maksutapaa hyödyntäen, esimerkiksi osan maksusta kortilla ja osan hyvinvointiedulla.

Varatun ajan maksu hoidetaan aina paikan päällä. Aikaa varatessa ei siis tarvitse vielä maksaa.

Käykö lahjakortit kaikissa toimipisteissä?

Kyllä käy. Voit käyttää mistä tahansa SUHKin toimipisteestä tai verkkokaupasta ostamaasi lahjakorttia kaikissa toimipisteissämme ja kaikille hierojille. Toimipisteiden yhteystiedot löydät täältä.

Miten SUHK lahjakorttia käytetään?

Ota lahjakortti tai sen koodi mukaan ensimmäisellä käynnillä. Lahjakortin tietoja ei tarvitse syöttää ajanvarausta tehdessä. Lahjakortti käy maksutapana siinä mainittuun palveluun. Tietylle summalle osoitettu lahjakortti käy kaikkiin palveluihin. Lahjakortin summaa ei tarvitse käyttää kerralla.

Ensimmäisellä käynnillä lahjakortti merkitään asiakastilillesi jatkoa varten. Halutessasi voit jakaa lahjakortin esimerkiksi perheenjäsenen kanssa, jolloin lahjakortti voidaan merkitä useamman asiakastilin alle. Verkkokaupasta ostetut lahjakortit ovat voimassa vuoden verran ellei toisin ole mainittu.

Mikäli sinulla on kysyttävää lahjakorttisi käytöstä tai voimassaoloajasta, olethan yhteydessä sähköpostitse info(at)suhk.fi lahjakortin tietojen kera.

Miten verkkokaupasta ostettu lahjakortti toimitetaan?

Verkkokaupasta ostetut lahjakortit toimitetaan sähköpostitse tilaajan sähköpostiosoitteeseen. Verkkokaupasta ostetun lahjakortin saat liitteenä, jonka voit välittää eteenpäin lahjansaaajalle tulostettuna tai digitaalisessa muodossa. HUOM! lahjakorttiviesti saattaa ajautua roskapostin joukkoon. Jos tilauksen yhteydessä et ole saanut lahjakortteja sisältävää sähköpostia info@suhk.fi osoitteesta, niin tarkistathan roskaposti-, tarjoukset- tai spämmiviestikansiot.

Voiko lahjakortteja ostaa paikan päältä?

Lahjakortteja sekä sarjakortteja on myynnissä toimipisteissämme. Voit ostaa ne mukaasi hoitokerran yhteydessä. Otathan huomioon, että toimipisteidemme laajat aukioloaikamme koskevat etukäteen varattuja hierontoja, joten emme valitettavasti pysty päivystämään vastaanotoissa.

Millä maksutavoilla voi maksaa verkkokaupassa?

Verkkokaupassamme voit maksaa kaikkien suomalaisten verkkopankkien kautta sekä Visa-, Visa Debit-, Visa Electron-, MasterCard-, Debit MasterCard ja American Express-korteilla. Lisäksi käytössä on mobiilimaksutavoista MobilePay ja OP-Siirto sekä laskutus- ja osamaksutavoista OP Lasku, OP Tililuotto ja Walley. Useampaa maksutapaa ei voi hyödyntää samanaikaisesti verkkokaupassa maksaessa – tämä onnistuu kuitenkin paikan päällä toimipisteellä maksettaessa. SUHKin lahjakortti ei käy maksutapana verkkokaupassa.

Työsuhde-eduilla, kuten Smartum hierontasaldo tai ePassi Hyvinvointi voit maksaa hierontapalveluita ja niihin kohdistuvia lahjakortteja. Liikunta- ja kulttuurieduilla ei voi maksaa hierontapalveluita. Edenredillä ei ole valitettavasti mahdollisuutta maksaa verkossa. Katso lisätietoja alta tarkemmin kunkin tarjoajan osalta.

Voinko maksaa hierontaa Smartum seteleillä?

Hierontaan käy maksuvälineeksi Smartum Hierontaetu tai Smartum Plus ja niillä voi ostaa myös hierontalahjakortteja omaan käyttöön toimipisteistä ja verkkokaupasta. Smartum terveysedulla voi maksaa myös fysioterapia- ja osteopatiapalveluita. Smartum Liikuntaedulla voit maksaa esim. personal trainer palveluita ja ryhmäliikuntaa, mutta hierontaan se ei käy. Voit varmistaa työnantajaltasi, että sinulla on käytössä Smartum hieronta- tai terveysetu. Lisätietoja https://www.smartum.fi/tuotteet/smartum-hierontaetu/

Voinko maksaa hierontoja Edenred:llä?

Edenred hierontaetu käy maksuvälineenä hierontapalveluihin kaikissa SUHKin toimipisteissä. Lisäksi sillä voi ostaa lahja- tai sarjakortin toimipisteistä omaan käyttöön. Fysioterapia- ja osteopatiapalveluita voi maksaa Edenred terveysedulla. Edenred liikuntaetu on omaehtoista liikuntatoimintaa koskeva etu ja on tarkoitettu työntekijän oman aktiiviliikunnan tukemiseen. Hieronta tai fysioterapia eivät ole aktiiviliikuntaa, joten ne eivät kuulu liikuntaedun piiriin. https://edenred.fi/fi/edunsaaja/hierontaetu/

Käykö ePassi hierontaan?

ePassi hyvinvoinnilla ja flexillä voita maksaa meillä hieronta-, osteopatia- tai fysioterapiapalveluita. Lisäksi kyseisillä eduilla voi ostaa lahja- ja sarjakortteja omaan käyttöön toimipisteistä ja verkkokaupasta. ePassi Sportti & Kulttuuri -edulla voit maksaa personal trainer palveluita tai ryhmäliikuntaa. Lisätietoja ePassi hyvinvointi

Voiko työnantajaeduilla maksaa myös fysioterapiaa tai osteopatiaa?

Kyllä voi! Voita maksaa ePassin hyvinvointiedulla (https://www.epassi.fi/fi/blogi/mihin-kayttaa-hyvinvointietua), Smartumin terveysedulla (https://www.smartum.fi/ajankohtaista/nain-kaytat-terveysetuasi) sekä Edenred terveysedulla (https://edenred.fi/fi/terveys).